Ankor Wat in Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van margit - WaarBenJij.nu Ankor Wat in Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van margit - WaarBenJij.nu

Ankor Wat in Siem Reap

Door: Margit

Blijf op de hoogte en volg margit

25 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na 2 dagen tempel ruïnes bezoeken een dagje rust. Ankor Wat is een dorp op zich en je kunt er eindeloos zijn. Op dag 1 hebben we de zonsopgang gezien om 6 uur s ochtends boven de tempel en dat was erg mooi en we waren dan ook niet alleen..... We hadden een tuk tuk voor de hele dag en die bracht ons steeds weer naar het volgende gebouw. De meeste tempels zijn zo slecht geworden door de tijd en de rode Khmer die daar veel verwoest heeft dat de enorme brokken steen letterlijk naar beneden vallen. Er zijn wel herstel werkzaamheden maar het lijkt onbegonnen werk. Bijzonder om dit gezien te hebben. Op dag 2 begonnen we met een bezoek aan verderop gelegen waterval, waar we na een uur tuk tuk rijden en een klim van nog eens een uur aankwamen bij 36 graden om te zien dat er bijna geen water was in het droge seizoen. Pffff wel erg gelachen onderweg. De lunch daarna aan de weg was niet bijzonder maar het feit dat daar een behaarde mega spin tussen de planken door kwam wandelen wel, echt zo eng! Iedereen rende alle kanten op en het personeel probeerde de spin te pakken, vreselijk! Ik kreeg geen hap meer door mijn keel daarna. S middags laatste tempels bezocht en daarna volledig uitgeput van het lopen en de hitte. Als uitsmijter zagen we ineens een grote groep apen langs de weg en die waren zo mak, gewend aan dat er wel wat te eten is komen ze vlakbij je. Prachtig gezicht en genoten van een pas geboren aapje wat angstvallig aan moeder vastgeklampt bleef zitten. Het straatbeeld is hier verder niet anders als elders in Cambodja, veel huizen op het platteland op torenhoge palen tegen de overstromingen in het regenseizoen. Mensen zijn hier in Siem Reap vreselijk opdringerig om je sullen te verkopen en dat is erg vervelend, overal waar je loopt of kijkt proberen ze je wat te verkopen of geld te krijgen door te bedelen. Vaak zeer georganiseerd met veel kinderen erbij. Dat beeld kan ik niet aan wennen, dat blijft vreselijk. Verder wen je aan alles hier, kleine kinderen die alleen langs de straat lopen soms zonder kleren op platteland, 6 man op een scooter, een complete winkel op een scooter gebouwd, hutjes waarin mensen wonen langs de weg en de rivier, ingezeepte mensen in de rivier, overal grote ossen die zomaar rondlopen, gefrituurde spinnen op de markt, hagedissen op de wand van je hotelkamer, kakkerlakken op straat, eten voor €2 incl cola. Het gekke is dat je eerst overal van opkijkt en later is alles gewoon. Overal in elke tent waar je komt wifi is trouwens wel opvallend want in NL is dat nog nergens.

• 25 Maart 2014 - 07:56

Kees Thijn:

Weer een indrukwekkend verslag dat een beeld geeft van de voor velen van ons onbekende omstandigheden v.w.b. wonen en leven in het verre oosten. De foto's van vooral de tempels zijn prachtig en doen denken aan de Boroboedoer in Indonesië. Groetjes Pa