Aangekomen in Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van margit - WaarBenJij.nu Aangekomen in Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van margit - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Cambodja

Door: Margit

Blijf op de hoogte en volg margit

16 Maart 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

De afgelopen dagen in zuid Laos op oa Don Khong, een eiland in de Mekong verbleven. Eindelijk weer eens Nederlands gesproken, want er zaten ineens 3 andere Nederlanders in het restaurant, heerlijk na alles in het Engels te moeten zeggen. Het leuke van backpacken is dat je heel veel mensen spreekt van werkelijk alle nationaliteiten. Iedereen heeft zijn verhaal en reden voor het maken van zo n lange reis. In Laos was met name het zuiden erg armoedig en ook niet het meest interessant, veel slaperige plaatsen waar niet veel te doen was als kijken hoe de lokale bevolking leeft. Net als in zoveel landen zijn hier ook weer de vrouwen heel druk en de mannen hangen onder een boom. In veel dorpen is een centraal watertap punt want in de huisjes is niks. Alle huizen staan op palen en zijn verder vaak van hout of bamboe. Ook in de rivier zie je overal mensen die zich aan het wassen zijn of de was doen in dat vieze water, je raakt gewend aan het beeld van ingezeepte mensen aan de oevers. De was wordt dan vervolgens uitgehangen over een bamboe stok langs de stoffige straat, dus of het daarna nou erg schoon is... Mijn eerste indruk van Cambodja is dat het hier nog armer is. De reis hierheen met de bus was vreselijk lang en stoffig en warm. Bij de grens was het weer een heel formeel gebeuren om stempels te krijgen eerst voor het verlaten van Laos en daarna je visum te krijgen voor Cambodja, pasfoto, formulieren invullen en dollars betalen en dan uiteindelijk mag je naar binnen. De bus viel van ellende bijna uit elkaar en de wegen zijn zo slecht dat er vaak geen wegen zijn maar een zandvlakte waar je over rijdt. In de laadruimte waar de rugtassen lagen was alles na 10 uur bedekt met een dikke laag stof. Ik moet zeggen dat ik ook erg veel last van mijn ogen heb na de reis. Bij binnenkomst van Phnom Penh werd al direct duidelijk dat het een vieze stad is, vuilnis wordt overal verbrand of ligt op straat. Eerst maar eens een dagje uitrusten en bijkomen van de busreis.

  • 16 Maart 2014 - 08:59

    Kees Thijn:

    Weer een interessant verslag van jouw avontuurlijke reis door het verre oosten. Dat moet wel een bijzondere ervaring zijn en aan de hand van de verslagen kun je wel opmaken hoe tevreden we hier in het westen mogen zijn over de wijze waarop de samenleving functioneert, ondanks het geklaag dat je ook hier vaak hoort! Groetjes pa

  • 16 Maart 2014 - 19:37

    Evert Hoven:

    Hoi Margit,
    Heb me niet aan m'n belofte gehouden en gereageerd op je vorige reisverslag, excuses meid:-)
    Nu heb ik even de tijd genomen om op je verslag te reageren.
    Het avontuur begint nu toch vorm te krijgen nu je onderin Laos zit, er is daar niet veel als ik je verhaal zo lees, armoedig ( in onze ogen dan) stoffig en weinig te zien.
    Waar overnacht je en hoe zit het met eventueel douchen, of was je je ook in de rivier?
    Neem ook aan dag er geen 5 sterren hotels en veel restaurantjes in de buurt zitten hahaha
    Of heb je daar ook een gids mee die voor je kookt? :-))
    Begin je al je besef van tijd te verliezen en zit je in een flow...
    Wel mooie foto's van jou gezien, je ziet er erg relaxed uit.
    Waar ga je hiervandaan heen, Vietnam, noorden van Laos of zelfs Burma?
    Wat een reis zeg, heel bijzonder, en helemaal alleen.
    Hoelang denk je daar te blijven rondreizen?
    Wat een hoop vragen stel ik toch:-)
    Zoals al eerder zal ik je ok een beetje vertellen over mijn wetenswaardigheden de afgelopen dagen.
    Donderdag hebben we gespeeld op StNicolaasga in geweldig mooi zomerweer voor de tijd van het jaar, 17 graden! Heerlijke dag en goed gegeten in hdt clubhuis, over het golf gaan we het niet hebben hahaha
    Vrijdag optie genomen op een band uit Amsterdam, The Silverfaces, voor een festival dat ik organiseer met aankomende talentvolle bands en singer/songwriters, lokaal en regionaal, en zij zijn de afsluiter.
    Heb de naam bedacht en domeinnaam geclaimed, The Spy and the Butcher festival.
    De plek is een muziekcafé in Wachtum met grote zaal, Hessl'n heet het.
    De datum wordt 31 mei van 15.00 tot 00.00 u.
    8 bands in de zaal en ongeveer 8 singer/songwriters in het café en dan buiten op het terras een loungegedeelte met dj's.
    Vrijdagavond en zaterdagavond bands gecheckt om te boeken, veel kwaliteit gezien.
    Vandaag wedstrijd gespeeld op Burggolf, behoorlijk stuk kouder vandaag, 12 graden.
    Ik zou zeggen tot de volgende ronde Margit.
    Veel plezier! :-))

  • 17 Maart 2014 - 03:21

    Margit :

    Ik reis met de bus van stad naar stad Evert en daar is steeds wel weer een guest house met een douche dus de rivier is gelukkig niet nodig. Af en toe is er ook een zwembadje bij en dan rust ik dagje uit. Maar het kan nog steeds erger qua armoede, hier in Phnom Phenh is het al niet veel beter. Een paar straten in centum waar het redelijk vertoeven is maar daar buiten moet je niet zijn. Jij bent lekker bezig met de muziek, leuk! Ik weet nog niet wat in na Cambodja ga doen, ben hier nog wel even aan het trekken denk ik en half april ga ik weer naar huis. Wil ook nog even aan strand zijn ergens misschien in Cambodja anders Thailand. Veel plezier met alles daar! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

margit

Backpacken in Thailand en maar zien wat ik tegen kom.

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 4484

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 December 2014

backpacken in Thailand

12 Februari 2014 - 12 Februari 2014

Chiang Mai

Landen bezocht: