Na 3 weken - Reisverslag uit Vangviang, Laos van margit - WaarBenJij.nu Na 3 weken - Reisverslag uit Vangviang, Laos van margit - WaarBenJij.nu

Na 3 weken

Door: Margit

Blijf op de hoogte en volg margit

04 Maart 2014 | Laos, Vangviang

Ruim 3 weken aan het reizen nu en aan de ene kant lijkt het lang en aan de andere kant kort. Thuis lijkt zo ver weg hier, het leven is zo anders. Mijn dagen als backpacker bestaan uit veel reizen, bus, boot en tuk tuk. Je hebt al snel door dat je rugzak toch wel zwaar is en gaat kijken wat er uit kan. Ik leer te leven van bijna niks. Zo makkelijk. Geen make up, geen 3 crèmes op je gezicht en heel vaak de was doen, want tja je hebt weinig bij je en je kunt echt alles na 1 dag uitknijpen van het zweet dus nog een keer dragen gaat echt niet. Vandaag was het zo warm, 37 graden. Ondertussen heb ik ook veel gezien, eerst in Luang Prabang 4 dagen geweest en dat is een leuke stad aan de Mekong. Heerlijk elke dag aan de rivier gezeten en naar alles wat er op het water gebeurt gekeken, prachtig ik kan dat uren doen. Een mooie Boeddha cave bezocht en prachtige watervallen. Een dagje gefietst op ja helaas weer een veel te kleine fiets, dus erg ver kom je niet. Na 4 dagen de bus naar Vang Vieng genomen en dat was nogal een uitdaging. De bus vertrok om 10 uur en zou er 6 uur over doen. Prachtige uitzichten vanuit de bus eerst vreselijk onherbergzaam en bij elk ravijn zag ik ons met bus en al van het slechte weggetje glijden. De bus had er vreselijk veel moeite mee en reed vaak niet harder als 15 a 20 km. Halverwege was het dan ook echt afgelopen met de bus en hij was stuk. Tja daar sta je dan. Iedereen de bus uit en er werd uit het beekje water gehaald om in de bus te gooien maar na een uur proberen lukte het niet hem weer aan de gang te krijgen. Hulp kwam nadat we hadden geprobeerd hem aan te duwen, van een zwaarbeladen vrachtwagen die ons weer aantrok. Uiteindelijk zijn we 9 uur onderweg geweest voor 200 km. Maar het was een leuk avontuur. Vandaag op de rivier kano gevaren, prachtig door het land en voorbij rotspartijen en lekker koel met af en toe een frisse duik. Het straatbeeld hier doet me erg denken aan Afrika, veel zand en steen wegen en vee wat overal maar rondloopt. De mensen werken hard en hebben niks. Ze werken op het land, ze ziet ze uit de bergen komen met hout en veel vissers in de rivier, vaak zonder boot en lijkt ook alsof ze met blote handen bezig zijn of soms met gammel bootje en een net. Het gekke is dat je altijd weer went aan de aanblik en de armoede, eerst valt alles op en nu kijk ik niet meer gek op van een volgepropte scooter met matrassen en een hele familie erop. Het eten is makkelijk lekker en goedkoop. Voor 2 a 3 euro heb je uitgebreid gegeten incl drankje.

• 04 Maart 2014 - 17:47

Inge:

Hi margit,
    Leuk je verhaal weer te lezen. Heerlijk zeker back to basic en dan ben je ook happy. Wat kan het leven toch eenvoudig zijn, travel light. Hier in nl zit je toch in een bepaalde tredmolen, soms wil je anders, maar je doet het niet. Wat zal deze reis je veel inzichten brengen, echt gaaf!

• 04 Maart 2014 - 18:05

Margit :

Ja klopt het is niet makkelijk om het thuis anders te doen en hier gaat het automatisch en merk je hoe weinig je nodig heb. Het leven draait hier om totaal andere zaken als thuis....